عبدالباسط بهرامی یادداشتی در خصوص تعویض درختان شهر چابهار توسط شهرداری برای میارجل ارسال کرده است که از نظر شما مخاطبان می گذرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی میارجل؛ عبدالباسط بهرامی نوشته است: همانطور که مستحضرید شهرداری چابهار اخیراً مبادرت به تعویض درختان سربه فلک کشیده شهر نموده است،اگر واقعاً شهرداری دلایل علمی مبنی بر این کار ؛ "تخریب زیرساخت ،کندن و کاشت درختان جدید" که دارای هزینه گزاف، حرفی نیست،ولی جای سوال است چگونه پس از سالها پروژه های زیادی در این شهر سوخته نیمه تمام رها یا برنامه های دیگری که می بایست عملیاتی میشدند ،نشدند ‌یا نواقص و کمبودهای وافری بمراتب مهمتر در شهر احساس ؛ اما ظاهراً در اتاق فکر آن باصطلاح منتخبین جایی ندارند.

براستی نیازمندیهای یک شهر توریستی از نوع منطقه آزاد چه میتوانند باشند ؟

اگر نرخ خیابان کشی،سنگ فرش پیاده رو ،بازگشایی کوچه و معابر،ایجاد فضای سبز و دیگر تسهیلات شهری همچون اماکن تفریحیِ مدرن... را بررسی کنیم یقیناً با شهری فقیر مواجه خواهیم شد، شما حساب کنید در مرکز شهر توریستی چابهار یا بهتراست بگویم حدفاصل چهار راه کوزه تا چهاراه پمپ بنزین دولتی سابق"اصلیترین قسمت شهر" هیچ سرویس بهداشتی،پارکینگ خودرو،صندلیِ عابر،محل عبور معلولین،پل هوایی مدرن...وجود ندارد،

اما دغدغه ی مسئولین تعویض درختانِ سرسبز هستند، یا اینکه چندین سال میگذرد میدانِ تقاطع بلوار توحید با صیاد معروف به فلکه نامیزان یا پارکِ انتهای خیابان حافظ" یا پارک بهارانِ دریا بزرگ و خیلی از پروژه های دیگر مسکوت یا کلنگشان همچنان بی حرکت در زمین گیر کرده ، با این اوصاف یکهویی همچنین هزینه تراشی سنگینی صورت میگیرد،معلوم است آنگاه این نوع پارداوکس ها تعجبِ شهروندان را برمی انگیزاند،اتفاقاً شهروندان نه تنها حق تعجب ،بلکه حقِ پرسیدن ،انتقاد و اعتراض را دارند ،چون شهر برای شهروند است ،چون شهروندان در چاق شدن جیب ادارات با پرداخت عوارض و مالیات...،سهم خود را بخوبی ادا و اخیراً با چندبرابر شدن مالیات و عوارض بیشتر از سهم پرداختند و میپردازند .

لازم به یادآوری است علاوه بر موارد مذکور بسیاری از طرحها همچون میدان نامیزان یا باغچه های پَهین و نامناسب وسط خیابان امام یا لاینِ کم عرض در دست احداث کمربندی شمالی و قسمتی از بلوار توحید...نیاز به اصلاح جدی دارند، مگر میشود در شهری که هر روز به جمعیت و ترافیکش افزوده میشود،شهرداری بدون کارشناسی و آینده نگری ، عرض خیابان و بلوارها را باریکتر ، در واقع ترافیک را سنگین تر نماید،نمیدانم از کدامین معضلات و بی تدبیری ها بگویم ، از نگهداری دامهای غیر مجاز در سطح شهر "بویژه راستای خیابان دریا" ، از اتراق متکدیان عمدتاً پاکستانی در چهارراه ها ، از جدول کشی و دست اندازهای بی مورد، چاله و چوله های خیابان های فرعی ، فرسوده شدن پل‌های فلزی تقاطع ها و یا فقر پارکِ شهربازی کودکان...

براستی اگر در هر سوی شهر نگاهی کوتاه بیافکنیم ،نقص و کمبودی فاحش به چشم خواهد آمد.

همانطور که واقفید چابهار بلحاظ موقعیت، پتانسیل ، منابع گوناگون طبیعی وخدادادی"دریا ،اقیانوس،مرز...." بسیار ثروتمندتر از خیلی شهرهای ایران و حتی جهان همچون دبی... است، ولی دبی کجا و ماکجا، متاسفانه بدلیل سوء مدیریت سیمای ظاهری چابهار، بیشتر به شهری فقیر و یتیم می‌ماند تا شهری با عنوان پرطمطراق منطقه آزاد و تنها بندراقیانوسی کشور.

 برای درک این موضوع کافیست پارکِ بهاران دریا بزرگ با آنهمه جاذبه را نه با ساحل جمیرا دبی ،بلکه با ساحل قشم و کیش..قیاس نمایید تا بیشتر به عمقِ ماجرا پی ببرید.

فلذا در اینجاست که مسئولیت شهروندان بسیار خطیر و می بایست نمایندگانِ آتی خود در شورای شهر و مجلس...را براساس شایستگی و توانمندی انتخاب ، درغیر اینصورت وضع بهمین منوال خواهد بود که هست.